Kan je als ondernemer nog falen als je een fantastisch bedrijf opgezet hebt en een grandioos product op de markt hebt gezet? Jazeker kan dat. Heel simpel zelfs: als je niet genoeg klanten voor je grandioze product vindt, zal je bedrijf niet lang fantastisch blijven. Zonder voldoende klanten geen business, dus. Maar wat is een klant eigenlijk precies? En wat is de beste manier om meer klanten te werven? Je leest er hieronder meer over.
Wat is een klant?
Het lijkt voor de hand te liggen wat er met een klant wordt bedoeld. Waarschijnlijk denk je al snel aan een persoon die door de winkelstraten loopt en beladen is met verschillende winkeltasjes. Toch zijn er ook heel andere klanten: afnemers die een abonnement afsluiten, een bankrekening openen of een auto leasen bijvoorbeeld.
Als je wilt vaststellen wat een klant precies is, is het goed je te verdiepen in conversies. In de marketing wordt met een conversie het gewenste resultaat dat een bedrijf wil bereiken bedoeld. Dit kan een verkoopconversie zijn, maar dit hoeft niet. Iemand die een gratis proefperiode is gestart kan bijvoorbeeld ook als klant worden beschouwd. De definitie van een klant kan dus afhangen van de context en het bedrijfsmodel.
Vaak geldt dat het voor producten gemakkelijker te bepalen is wat onder een conversie wordt verstaan, dan voor diensten. Voor producten geldt vaak dat het moment waarop een consument een betaling doet, als conversie gezien wordt. Toch zijn er ook winkels die de definitie van een klant uitbreiden tot het niet retourneren van een product binnen een bepaalde periode. Maar vaak worden conversies en klanten gelijk gesteld voor producten.
Stappenplan: hoe kom ik aan meer klanten?
1 Stel een klantwervingsplan op
Voordat je bepaalt hoe je meer klanten gaat werven, moet je weten wie je klant precies is. Welke personen of (in het geval van B2B) welke afdelingen of welke werknemers nemen jouw product af? Hoe lang is de aankoopcyclus van je product? Het kan zijn dat 1 heel snel een beslissing maakt over de aanschaf van jouw product of dienst. Maar het kan ook zo zijn dat een volledige afdeling zich maandenlang bezighoudt met de vraag of mijn product aansluit bij de behoeften van een bedrijf. Een andere belangrijke vraag is: waar bevinden jouw potentiële klanten zich en hoe kopen zij producten en diensten zoals die van jou? Het doel van een klantwervingsplan is om manieren te bedenken om je aanbod daar te plaatsen waar je doelgroep het zal vinden, op het moment dat ze er klaar voor zijn om tot aanschaf over te gaan.
2 Zorg voor een goede positionering van je website
Zowel consumenten als B2B-klanten vinden de producten en diensten waarnaar ze op zoek zijn vooral via online zoekopdrachten. Je bedrijfswebsite moet dus klaar en goed zichtbaar zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Zorg ervoor dat het ontwerp en de inhoud van je website technisch up-to-date zijn en volg e-marketing trends om bezoekers naar je website te trekken. Denk hierbij aan SEO en SEA.
3 Wees actief op social media
Het is niet je directe doel om via social media kanalen zoals Facebook, X en Linkedin te verkopen. Richt je op het opbouwen van relaties met potentiële klanten. Je doel is om bekend te worden onder je klanten en gezien te worden als een goede partner. Verkopen gaat gemakkelijker als mensen het gevoel hebben dat ze je kennen.
4 Netwerken
Zowel offline als online netwerken zijn essentieel voor een bedrijf. Maak daarom bijvoorbeeld gebruik van je eigen netwerk aan vrienden, familie en kennissen. Vraag naar contactgegevens van leveranciers, opdrachtnemers of klanten zelf. Ga op zoek naar evenementen, conferenties en beurzen die dicht bij je potentiële markt liggen en waar dus potentiële klanten kunnen verschijnen. Je kunt ook nagaan welke sponsormogelijkheden er zijn. Wellicht kun je tegen een kleine vergoeding reclamemateriaal of gadgets op het evenement uitdelen.
5 Houd je concurrentie in de gaten
Jouw bedrijf heeft een unieke waardepropositie. Toch is het goed om je concurrentie in de gaten te houden. Let bijvoorbeeld op waar en hoe je concurrentie verschijnt. Het helpt je ontwikkelingen in je branche te begrijpen. Waar adverteren ze? Welke tactieken gebruiken ze? Wat voor hen werkt, kan voor jou net zo goed werken. Wanneer je je concurrentie in de gaten houdt, kan je ook kansen identificeren: waar schieten zij tekort?
Kortom
Wat vooral goed werkt om aan meer klanten te komen is wanneer potentiële klanten op verschillende manieren en uit verschillende bronnen over jouw producten of diensten horen. Hoe meer ze over jou horen, hoe groter de kans dat ze overwegen wat je te bieden hebt wanneer ze er klaar voor zijn om te kopen.
Er bestaat echter geen ‘one-size-fits-all’ pad naar succes. Het werven van meer klanten is afhankelijk van factoren zoals de aard van het bedrijf, de branche, de doelgroep, de concurrentie en de marktomstandigheden. Elk bedrijf heeft unieke uitdagingen en kansen. Daarom vereist klantenwerving een op maat gemaakte aanpak.
Hulp nodig bij het werven van meer klanten? Neem contact met ons op.