Skip to content Skip to footer

Lead generation: bouwen aan groei en succes

Een essentieel onderdeel van marketing? Lead generation! Het is de sleutel tot het binnenhalen van nieuwe klanten en het laten groeien van je klantenbestand. Zonder leadgeneratie geen verkoop, en zonder verkoop geen groei. Van social media tot telefonische acquisitie, elke methode heeft zijn eigen dynamiek en helpt je meer leads te genereren. Het (deels) uit handen geven van leadgeneratie leidt tot efficiëntie en specialisatie, drukt kosten en brengt focus.

Contact opnemen

    Van strategie naar aanpak

    Een leadgeneratie-strategie is een plan van aanpak om leads (of potentiële klanten) aan te trekken, te interesseren en uiteindelijk te converteren naar betalende klanten. Het is een systematische benadering die verschillende marketing- en verkoopmethoden combineert. Het combineren van offline en online methoden is de meest effectieve aanpak voor lead generation. Online en offline leadgeneratie zijn twee zijden van dezelfde medaille, we behandelen ze beiden in dit artikel.

    Samen groeien!

    Effectieve en efficiënte lead generation betekent meer klanten bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw product. Zo kun je kansen benutten en goede resultaten behalen. Samen zorgen we voor Groei!

    Online lead generation

    In het online domein draait het allemaal om de juiste website en een doordachte online marketingstrategie. Bij online leadgeneratie richt je je op twee hoofddoelgroepen: mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst, en mensen die dat nog niet zijn. Via bijvoorbeeld betaalde advertenties op Google, social media, online platformen, e-mailmarketing en affiliate marketing, kun je potentiële klanten bereiken en binnenhalen.

    Lead generation

    De belangrijkste kanalen waar gebruik van wordt gemaakt bij online leadgeneratie zijn:

    • SEO en SEA: met betaald verkeer (SEA) sta je direct bovenaan in Google, terwijl SEO voor een geoptimaliseerde website zorgt voor organische vindbaarheid.
    • Social media: via media als LinkedIn, Facebook, Instagram of TikTok kun je je zichtbaarheid vergroten. Het vereist wel een strategische aanpak, inclusief advertenties en waardevolle content.
    • E-mailmarketing: het opbouwen van een goede e-maillijst en het versturen van relevante e-mails is essentieel voor het verleiden van mensen om je product aan te schaffen.
    • Affiliate marketing: laat partners je producten of diensten promoten. Affiliates krijgen een commissie voor elke verkoop of andere gewenste actie die ze genereren via hun marketinginspanningen.

     

    Offline lead generation

    Offline lead generation omvat meer traditionele marketingmethoden zoals:

    • Direct mail campagnes: hiermee wordt het via de post verspreiden van fysieke marketingmaterialen zoals flyers, brochures of monsters onder geselecteerde personen of bedrijven bedoeld. 
    • Telefonische acquisitie: stelt een bedrijf in staat om direct in contact te komen met potentiële klanten voor een persoonlijke interactie. Producten of diensten worden via de telefoon gepresenteerd.
    • Deelnemen aan beurzen en conferenties: het face-to-face contact biedt een goede mogelijkheid om een product te presenteren en vertrouwen en geloofwaardigheid onder potentiële klanten op te bouwen.
    • Buiten reclame:billboards en displays trekken de aandacht van een lokale doelgroep en werken vooral goed bij het verhogen van de naamsbekendheid.

    Zij gingen je voor

    leadgeneratie referentie

    Lead generation uitbesteden

    Een bedrijf dat zich niet actief bezighoudt met het aantrekken van nieuwe klanten, kan niet anders dan teren op bestaande klanten en hopen op mond-tot-mondreclame. Een gemiste kans! Om je markt uit te breiden en te kunnen groeien is een effectief leadgeneratie-proces nodig. GroeiLeaders ondersteunt je graag bij het vormgeven hiervan.

    Er bestaat geen universele succesformule wanneer het aankomt op lead generation. Een tekort aan tijd, middelen of expertise kan het behalen van goede resultaten in leadgeneratie bemoeilijken. Efficiëntie en specialisatie zijn 2 redenen die door bedrijven genoemd worden om leadgeneratie (deels) uit handen te geven. Uitbesteden van lead generation bespaart op deze manier kosten en stelt bedrijven in staat zich te concentreren op hun kernactiviteiten, terwijl de flexibiliteit wordt behouden om leadgeneratie-inspanningen aan te passen aan variërende behoeften.

    salesfunnel en sales pipeline opstellen

    Kiezen voor Groeileaders

    Waarom zou je kiezen voor GroeiLeaders als je hulp nodig hebt bij je leadgeneratie? Omdat wij het net even anders doen. Waar velen zich focussen op één specifiek gebied, gebeurt strategieontwikkeling en sales bij GroeiLeaders op alle manieren. Het is maar net waar jouw organisatie behoefte aan heeft.

    Een andere reden om voor GroeiLeaders te kiezen, is onze flexibiliteit met betrekking tot de vorm van de samenwerking. GroeiLeaders streeft naar de ideale samenwerking, zodat we het jou zo makkelijk mogelijk maken. We hebben bakken met ervaring en specialistische kennis in huis. Verder vinden we een persoonlijke aanpak belangrijk, want iedere organisatie en ieder salesvraagstuk is anders. Je kunt er bovendien op vertrouwen dat GroeiLeaders altijd de juiste oplossing voor jouw probleem vindt. En je kunt zonder zorgen jouw leads aan ons toevertrouwen, want wij maken geen gebruik van manipulatieve verkooptrucjes.

    Ook geldt dat GroeiLeaders onafhankelijk is en je dus objectief van het beste advies kan voorzien. Daarbij verkoopt GroeiLeaders niet haar eigen product. GroeiLeaders gaat met alle specialisten in gesprek over de mogelijkheden voor jouw bedrijf en aan de hand daarvan wordt de strategie gekozen die het beste bij jou past. Objectiviteit en toepasbaarheid, dus.

    Robert-Jan Burger

    Jouw head of growth
    06 20 69 46 53

    Logo Groeileaders Black

    Meer klanten door effectieve lead generation?

    Go to Top