Skip to content Skip to footer

Leadgeneratie

Leadgeneratie is een proces binnen de marketing- en salesafdeling van bedrijven. Dit proces is gericht op het identificeren en stimuleren van interesse bij potentiële klanten voor de producten of diensten van een organisatie.

Dit gebeurt zowel offline als online. Tegenwoordig is online leadgeneratie het populairst. In het Engels noem je dit proces lead generation.

Vul in en ontvang 5 gratis leads!

    Hoe werkt leadgeneratie in B2B?

    Leadgeneratie binnen een B2B-context is gericht op het opbouwen van relaties met andere bedrijven.

    B2B leadgeneratie draait om het verzamelen van zakelijke leads. Het doel is om deze te converteren naar klanten voor jouw producten of diensten. Het verschilt van B2C leadgeneratie doordat de focus ligt op zakelijke klanten. Hier zet je verschillende methoden zoals telefonische verkoop, SEO, e-mailmarketing en social media marketing voor in. Belangrijk is een duidelijke doelstelling en een goed begrip van de doelgroep.

    Met marketing automation tools en data-analyse kun je de prestaties van een campagne meten en verbeteren. Er zijn twee hoofdtypen B2B leadgeneratie: inbound en outbound. De webpagina over B2B leadgeneratie laat gedetailleerde informatie over dit proces zien. Daar staat stap voor stap uitgelegd hoe je het aanpakt.

    Waarom zou je leadgeneratie uitbesteden aan een bureau?

    Leadgeneratie is een tijdrovend proces en veel bedrijven hebben niet de juiste kennis in huis om hier iets mee te doen. Het uitbesteden van leadgeneratie aan een gespecialiseerd bureau helpt om betere resultaten te behalen door gebruik te maken van de expertise en middelen die hier aanwezig zijn. 

    Het ondersteunt de groei van je bedrijf en stelt je in staat om je op kerntaken te concentreren. Leadgeneratie is aan allerlei bedrijven uit te besteden. Denk aan marketingbureaus, salesorganisaties, sales- & marketingbureaus, leadgeneratiebedrijven en freelance marketeers. Uitbesteden zorgt ervoor dat je meteen toegang hebt tot de juiste specialisten, zonder dat dit hoge kosten voor vast personeel geeft. Het biedt efficiëntie, specialisatie, kostenbesparing, focus op de corebusiness en een stukje flexibiliteit. Leadgeneratie uitbesteden toont meer informatie over het uitbesteden van leadgeneratie.

    Een voorbeeld van een all-in flow kan zijn om iemand via LinkedIn wat advertenties te tonen, hem vervolgens een email te sturen, hem via LinkedIn uitnodigen in jouw netwerk en dan tenslotte ook nog eens te bellen. Een dergelijke manier van online leadgeneratie wordt ook wel account based marketing genoemd.

    Op deze webpagina zijn de volgende onderwerpen besproken:

    Hoe zet je een leadgeneratie campagne op?

    Een succesvolle leadgeneratie campagne valt of staat met een goed doordachte strategie, gericht op het aantrekken en converteren van de juiste doelgroep. Het definiëren van de doelgroep, het creëren van aantrekkelijke en relevante content en het instellen van meetbare doelen om de effectiviteit te beoordelen zijn daarbij het belangrijkst.

    Bij iedere sector past een andere aanpak. Doorloop de volgende stappen om dit voor jouw eigen bedrijf te doen:

    • De boodschap moet afgestemd zijn op de interesses en behoeften van de doelgroep. Een leverancier van zonnepanelen zou bijvoorbeeld kunnen focussen op content over duurzaamheid, kostenbesparing en technologische innovaties, terwijl een softwarebedrijf zich meer richt op efficiëntie, gebruiksgemak en integreren met bestaande systemen.
    • Afhankelijk van de sector en doelgroep zijn er verschillende kanalen inzetbaar. Terwijl social media en online of offline advertenties effectief zijn voor de ene sector, kan een andere sector baat hebben bij netwerkevenementen, beurzen of adverteren in vakbladen.
    • Het proces van leads kwalificeren verschilt ook per sector. Voor zonnepanelen kunnen de geografische locatie, grootte van het dak en energieverbruik belangrijke kwalificatiecriteria zijn, terwijl voor andere sectoren factoren als bedrijfsgrootte of budget relevanter zijn.
    • Leadgeneratie strategieën gaan tegenwoordig hand in hand met software om leads effectief te verzamelen, beheren en nurturen. CRM-systemen zoals Salesforce en HubSpot, e-mail marketing software zoals Mailchimp en marketing automation platforms zoals Marketo en Pardot helpen daar enorm bij. Data-analyse gaat over het begrijpen van markttrends en klantgedrag binnen verschillende sectoren. Gebruik daar bijvoorbeeld Google Looker Studio of Power BI voor. Daarnaast zijn er gebruiksvriendelijke tools van Google, LinkedIn of Meta waarmee je binnen een handomdraai campagnes op kunt zetten en direct leads gaat verzamelen. Zo kun je met een simpele set-up direct beginnen met leadgeneratie. Maak een campagne niet onnodig complex en gebruik alleen de tools die je nodig hebt om jouw doelstelling te bereiken.
    • De markt is altijd in beweging en bedrijven moeten hun leadgeneratie strategieën voortdurend aanpassen om veranderende marktomstandigheden en klantvoorkeuren het hoofd te bieden. Dit vereist een flexibele benadering en de bereidheid om strategieën bij te stellen op basis van klantfeedback of prestatiegegevens.

    Starten met online leadgeneratie?

    Wat kost leadgeneratie?

    Wat het kost om een potentiële klant te genereren noemen we in het Engels Cost Per Lead. Om te voorkomen dat de kosten de baten overstijgen is het volgende van belang:

    • De gemiddelde omzet per klant. In het Engels Customer Lifetime Value.
    • De gemiddelde marge per klant.
    • Het aantal benodigde leads voor het werven van een nieuwe klant (conversiepercentage).

    Vervolgens wil je weten wat er maximaal aan een lead te besteden is. De formule voor het berekenen van de maximale kosten per lead is: 

    (gemiddelde omzet per klant) x (marge) x (conversiepercentage van lead naar klant) 

    Leadgeneratie bij een softwarebedrijf met gemiddelde klantwaarde van €40.000, een marge van 25% en de noodzaak voor 25 leads per nieuwe klant, zou een maximale kostenpost van €40.000 x 0.25 x 0.04 = €400 per lead geven.

    Deze berekening helpt bij het plannen van campagnes, het bepalen van het benodigde budget en het berekenen van de minimale uitkomst die er noodzakelijk is.

    Zij gingen je voor

    leadgeneratie referentie

    Welke rol speelt de website bij leadgeneratie?

    De website is voor veel leadgeneratie strategieën een onmisbaar hulpmiddel. De website heb je volledig in eigen beheer, waardoor je klanten op jouw eigen manier informeert, ze interesseert in jouw boodschap en het e-mailadres of de NAW-gegevens opvraagt. Een goed ontworpen website met effectieve call-to-actions en landingspagina’s draagt aanzienlijk bij aan het succes van leadgeneratie. Platforms zoals WordPress maken het gemakkelijker dan ooit om zelf content te publiceren. Daar creëer je binnen een handomdraai aantrekkelijke landingspagina’s en een geoptimaliseerde gebruikerservaring mee.

    Robert-Jan Burger

    Jouw head of growth
    06 20 69 46 53

    Logo Groeileaders Black

    Waarom GroeiLeaders?

    Uit welke stappen bestaat online leadgeneratie?

    Leadgeneratie met LinkedIn wordt vaak gedaan in combinatie met LinkedIn Sales Navigator. Hier een aantal methodes om direct toe te passen: 

    • Sales Navigator biedt geavanceerde zoekfilters om jouw doelgroep nauwkeurig te segmenteren op basis van criteria zoals locatie, bedrijfsgrootte, industrie of functietitel. Dit maakt het mogelijk om specifieke lijsten van potentiële leads te creëren.
    • Sales Navigator biedt uitgebreide inzichten over leads en bedrijven. Dit omvat updates, recente activiteiten en gemeenschappelijke connecties. Deze informatie gebruik je voor een gepersonaliseerde benadering.
    • Sales Navigator stelt je in staat om InMail-berichten te versturen naar potentiële leads, zelfs als ze geen onderdeel van jouw netwerk zijn. Deze communicatiemogelijkheid gebruik je om jouw bedrijf te introduceren, om waardevolle content te delen of een meeting voor te stellen.
    • Je kunt leads en accounts opslaan in Sales Navigator. Zo volg je de activiteiten en updates van een selecte groep LinkedIn-accounts. Dit helpt je om leads op het juiste moment te benaderen. 
    • Het delen van relevante en waardevolle content op LinkedIn helpt bij het opbouwen van professionaliteit en expertise. Dit trekt potentiële leads aan en bevordert engagement. 
    • Sales Navigator is te integreren met CRM-systemen, waardoor je sales- en marketingteams eenvoudiger laat samenwerken.
    • Sales Navigator biedt inzichten rondom jouw eigen activiteiten en interacties. Gebruik deze gegevens om st

    Vraag vrijblijvende GroeiScan aan

    Benieuwd hoe we jouw team kunnen helpen nog meer uit je sales te halen? Ontdek welke coachingstrajecten of trainingen passen bij jouw wensen.

    Uit welke stappen bestaat online leadgeneratie?

    Offline leadgeneratie biedt ook mogelijkheden om jouw marketingdoelen te bereiken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

     

    • Informatie via de post verspreiden – Direct mail marketing omvat het verspreiden van fysieke marketingmaterialen zoals flyers of brochures via de post. Je kunt hier zelf adressen voor inkopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de adressenbestanden van de KVK.
    • Bellen met de doelgroep – Bel potentiële klanten op en pas koude acquisitie toe. Probeer potentiële klanten vooral vanuit persoonlijke interesse te benaderen en ontdek op deze manier vanzelf of er een klik is en interesse in jouw producten of diensten.
    • Evenementen of beurzen bezoeken – In vrijwel iedere branche zijn er beurzen of evenementen waar je naartoe kunt. Naast de nodige inspiratie is dit een manier om met jouw doelgroep in contact te komen. Je hoeft niet direct een beursstand te kopen om hier succesvol mee te zijn. Aanwezig zijn levert al veel op!
    • Buitenreclame laten plaatsen – Ondanks dat er steeds meer via beeldschermen gebeurt, is buitenreclame nog steeds een uitstekende manier om jouw doelgroep te bereiken. Combineer dit eventueel met digitale middelen zoals een QR-code. Zo kun je de contactgegevens van jouw doelgroep ophalen en leg je direct een link tussen jouw offline en online leadgeneratie inspanningen.

    Starten met online leadgeneratie?

    Hoe werk je samen met een leadgeneratie bedrijf?

    Leadgeneratie uitbesteden is een vak apart. Een vak dat GroeiLeaders volledig onder de knie heeft. Dankzij eigen kennis en de expertise van specialisten met wie wij samenwerken.

    Wil je jouw online leadgeneratie uitbesteden? GroeiLeaders zorgt dat jouw salesteam aan de slag gaat met relevante leads.

    GroeiLeaders adviseert je onafhankelijk over de beste strategie voor online leads genereren. Doordat we samenwerken met specialisten voor ieder kanaal op het gebied van online leadgeneratie.

    We helpen je om de juiste strategie voor jouw bedrijf in te richten en bieden de nodige ondersteuning ter optimalisatie van jouw campagnes.

    Daarnaast brengen wij ook offline mogelijkheden zoals telefonie ter sprake en denken we met je mee over conversie optimalisatie. Wij geloven namelijk dat online leadgeneratie pas werkt als de propositie conversiegericht geschreven is. Met het doel om van de lead een klant te maken.

    Ons vertrekpunt is een kennismakingsgesprek om daarmee vervolgens een korte analyse te maken. Vanuit daar stellen we concrete actiepunten op en bepalen we waar je de hulp van GroeiLeaders inzet. Misschien wil je jouw website optimaliseren of kun je ondersteuning gebruiken bij het kiezen van de juiste kanalen voor online leadgeneratie. Wil je een campagne opzetten die precies de juiste doelgroep weet te bereiken? Ook daar helpen wij je graag bij. 

    Bij GroeiLeaders is jouw online leadgeneratie in veilige handen en doen wij zowel B2C als B2B online leadgeneratie strategieën.

    Deze webpagina is geschreven door Robert-Jan Burger. De oprichter van GroeiLeaders.nl. Dit artikel is 4 april 2024 voor het laatst geüpdatet.

    De volgende bronnen zijn geraadpleegd bij de totstandkoming van deze webpagina: KvK, Wikipedia, Leadfeeder, Salesforce en ReferralRock.

    Heb je vragen over deze content? Neem dan direct contact met mij op via +31202091630 of stuur een e-mail naar info@groeileaders.nl.

    Go to Top