Skip to content Skip to footer

Online leadgeneratie

Je website is tot in de puntjes verzorgd en je hebt net een online campagne uitgezet waar je veel tijd in gestoken hebt. Toch blijven de nieuwe leads achter bij je verwachting. Herkenbaar? Dan is het hoog tijd voor hulp bij je online leadgeneratie!

Contact opnemen

    Wat is online leadgeneratie?

    Leads genereren kan zowel offline (advertenties in dagbladen, telemarketing) als online (website, Google & social media). Online leads genereren gebeurt voornamelijk op je website. Daarvoor is het in de basis dus van groot belang dat je een goede website hebt. Maar wat is nou een goede website? En hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk bezoekers converteren?

    Bij online leadgeneratie zijn er in de basis twee doelgroepen waar je je op kan richten: mensen die op zoek zijn naar het product of dienst dat jij aanbiedt of mensen die dat nog niet zijn. Daarvoor gebruik je dan respectievelijk Google of de verschillende social kanalen. 

    Mogelijkheden online leadgeneratie

    Online leads genereren via Google kan je op twee verschillende manieren doen; betaald en onbetaald. De betaalde variant, via Google Ads, is vaak een duurdere en korte termijn strategie. In de basis betaal je gewoon per click, zodra je stopt met adverteren word je ook automatisch niet meer zichtbaar. Voor de andere, onbetaalde online leadgeneratie methode via Google is het van belang dat Google je website goed waardeert. Dit doet hij onder andere aan de hand van de snelheid en content van website als wel het aantal websites die naar jouw website linken.

    Via de social kanalen draait het ook weer om zichtbaarheid. Ook daar kan je kiezen voor betaalde of onbetaalde zichtbaarheid waarbij dezelfde regels gelden als bij Google. Je weet hierbij van tevoren niet zeker of de mensen die jouw content zullen zien ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Online leadgeneratie via social kanalen is dus ook iets riskanter. In veel gevallen is het slim om de bezoeker iets te bieden, waarop deze besluit om een stukje persoonlijke informatie prijs te geven. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper dat gratis te downloaden is na het achterlaten van een e-mailadres, het aanmelden voor een informatief webinar. Of, in sommige gevallen gewoon een super relevant aanbod. 

    Voordelen van online leadgeneratie

    Online leads genereren begint dus met een website die volledig is afgestemd op de doelgroep, in combinatie met ijzersterke online marketing. Alles om de kans dat een lead op jouw website terecht komt zo groot mogelijk te maken. Het sleutelwoord bij online leads genereren is ‘koppeling’. Alle instrumenten die ingezet kunnen worden, moeten optimaal met elkaar samenwerken. Zo benader jij de lead op het perfecte moment. Om dit te bewerkstelligen heeft GroeiLeaders een handig model ontwikkeld die alle verschillende vormen van online leadgeneratie koppelt. 

    Zij gingen je voor

    B2B online leadgeneratie

    Wist je dat de meerderheid van alle soorten aankopen (dus ook diensten) begint met een online zoekopdracht? Daarom is B2B online leadgeneratie zo belangrijk voor jouw bedrijf. Het begint allemaal met de bezoeker naar jouw site te krijgen en met een goede strategie voor B2B online leadgeneratie eindigt het met een warme lead of zelfs een sale.

    Ook bij B2B online leadgeneratie is het belangrijk om een duidelijk beeld van de doelgroep te hebben. Veel bezoekers op je website lijkt misschien het hoogste streven, maar in feite heb je hier niets aan als het bezoekers zijn die niets met jouw dienst of product kunnen en dus nooit leads zullen worden. Met de kennis over je doelgroep in je achterhoofd zet je effectievere online campagnes op via de juiste kanalen en vul je jouw site met relevante SEO-content. Voeg hier nog een lead magneet aan toe, zoals een whitepaper, e-book of (online) seminar en je bent al een eind op weg met het online leads genereren! 

    Robert-Jan Burger

    Jouw head of growth
    06 20 69 46 53

    Logo Groeileaders Black

    Waarom GroeiLeaders?

    Fases van online leadgeneratie

    Een goede website of een strakke online campagne alleen is niet voldoende voor succesvolle online leadgeneratie. De verschillende onderdelen aan elkaar koppelen en elkaar laten versterken, dat werkt wel. We nemen de onderdelen van online leads genereren met je door.

    Analyse: De meeste bedrijven hebben al een website. Het is in ieder geval belangrijk om te starten met het analyseren van je website en je doelgroep. Dit kan door een CRO-analyse (conversion rate optimization) om ervoor te zorgen dat jouw website beter gaat converteren. Of een zoekwoorden- en concurrentieonderzoek om te kijken waar jouw doelgroep naar op zoek is. Hier kan je vervolgens jouw website op afstemmen.

    Website: de basis van je online marketing en dus ook van online leads genereren. Hier wil je dat potentiële leads terechtkomen na een zoekopdracht of na het zien van een advertentie. Door je website te optimaliseren zorg je dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. In sommige gevallen kan dit betekenen om een hele nieuwe website te laten bouwen. 

    SEO: door het toepassen van zoekmachine optimalisatie wordt jouw bedrijf beter en sneller gevonden door de doelgroep. De content op je website is op zo’n manier geschreven dat mensen die zoeken naar jouw dienst of product ook daadwerkelijk op jouw site terecht komen.

    SEA: betaald adverteren in zoekmachines als Google zorgt ervoor dat je direct scoort op relevante zoektermen. Handig als je nog niet zo lang bezig bent, of een nieuw product of een andere dienst wilt introduceren.

    Social media: dit kanaal kan op meerdere manieren ingezet worden voor online leadgeneratie. Denk bijvoorbeeld aan het binnenhalen van websitebezoekers via advertenties op Facebook, LinkedIn en/of Instagram, maar ook door het plaatsen van relevante posts.

    E-mailmarketing: e-mail is een efficiënt middel om je doelgroep specifieke en relevante informatie over je bedrijf of organisatie te sturen. Doseren is hierbij wel belangrijk en de nadruk ligt op relevant.

    Vraag vrijblijvende GroeiScan aan

    Benieuwd hoe we jouw team kunnen helpen nog meer uit je sales te halen? Ontdek welke coachingstrajecten of trainingen passen bij jouw wensen.

    Online leads genereren met GroeiLeaders

    Online leads genereren is een vak apart. Een vak dat GroeiLeaders volledig onder de knie heeft, dankzij onze eigen kennis en de expertise van de specialisten met wie wij samenwerken. Wil je de online leadgeneratie uitbesteden? GroeiLeaders zorgt dat jouw salesteam aan de slag kan met warme leads!

    Waarom je voor ons zou kiezen? GroeiLeaders adviseert je onafhankelijk over de beste strategie voor het online leads genereren, doordat we samenwerken met specialisten voor ieder kanaal op het gebied van online leadgeneratie. We helpen je om de juiste strategie voor jouw bedrijf in te richten en bieden je ondersteuning bij het optimaliseren van je campagnes. Maar daar stopt het niet wat ons betreft. Zo brengen wij ook graag offline mogelijkheden zoals telefonie in de mix en denken we met je mee hoe de conversie naar de klant geoptimaliseerd kan worden. Wij geloven namelijk dat online leadgeneratie pas werkt als de propositie conversiegericht geschreven is, dus met het doel om van de lead een klant te maken.

    GroeiLeaders kan op het gebied van B2B online leadgeneratie verschillende dingen voor je oppakken. Ons vertrekpunt is een kennismakingsgesprek aan de hand waarvan we een (korte) analyse maken. Vanuit hier stellen we samen met jou concrete actiepunten op en bepalen we waar je de hulp van GroeiLeaders wilt inzetten. Misschien wil je jouw website geoptimaliseerd hebben, kun je ondersteuning gebruiken bij het kiezen van de juiste kanalen voor online leadgeneratie, of wil je een campagne opzetten die precies de juiste doelgroep weet te bereiken. Bij GroeiLeaders is je online leadgeneratie in veilige handen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en je online leadgeneratie te laten Groeien!

    Starten met online leadgeneratie?

    NAAR BOVEN