Skip to content Skip to footer

Online leadgeneratie

Blijven jouw online leads achter bij de verwachting? Dan is het hoog tijd voor een professionaliseringsslag. Hier zie je via welke online kanalen je nieuwe leads genereert en hoe je dit via jouw website doet. Online leadgeneratie zoals het bedoeld is.

Wij zijn een leadgeneratie bedrijf en helpen je op basis van onze bewezen kennis en jarenlange ervaring verder.

Contact opnemen

    Wat is online leadgeneratie?

    Online leadgeneratie helpt om potentiële klanten te bereiken en binnen te halen. Als leadgeneratie bedrijf zijn wij specialist in online leads genereren.

    De definitie van online leadgeneratie is het genereren van interesse om met potentiële klanten de omzet te verhogen. Bij veel bedrijven is dit een essentieel onderdeel van het verkoopproces. Nieuwe leads genereren kan zowel online als offline. Online leads genereren gebeurt voornamelijk op de website. Daarom is het in de basis dus van groot belang dat je de juiste website hebt. Maar wat is daarbij belangrijk? En hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk bezoekers converteren? Dat is waar wij ons op richten.

    Bij online leadgeneratie zijn er in de basis twee doelgroepen om je op te richten. Mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst en mensen die dat nog niet zijn. Om deze mensen te bereiken, gebruik je verschillende online kanalen en tools.

    Mogelijkheden online leadgeneratie

    Online leads genereren begint met een website die volledig is afgestemd op de doelgroep. In combinatie met ijzersterke online marketing. Alles om de kans dat een lead op jouw website terechtkomt zo groot mogelijk te maken. Het sleutelwoord bij online leads genereren is ‘koppeling’. Alle instrumenten moeten optimaal met elkaar samenwerken. Zo benader jij de lead op het perfecte moment. 

    Een voorbeeld van een all-in flow kan zijn om iemand via LinkedIn wat advertenties te tonen, hem vervolgens een email te sturen, hem via LinkedIn uitnodigen in jouw netwerk en dan tenslotte ook nog eens te bellen. Een dergelijke manier van online leadgeneratie wordt ook wel account based marketing genoemd.

     

    Voordelen van online leadgeneratie

    Via welke online kanalen krijg je leads?

    Online leadgeneratie doe je via tal van verschillende kanalen. Kies daarbij voor kanalen die bij jouw doelgroep en product of dienst passen.

    De belangrijkste kanalen bespreken we hieronder:

    Kanaal 1 – Betaald of SEO via Google
    Betaald verkeer stelt je instaat om direct bovenaan in Google te staan. In de basis betaal je een vergoeding per klik. Zodra je stopt met adverteren is jouw advertentie automatisch niet meer zichtbaar. Voor online leadgeneratie via SEO is het van belang dat Google je website goed waardeert. Dit doet je met de juiste content, techniek en reputatie van jouw website om tot een optimaal resultaat te komen.

    Kanaal 2 – Social media
    Via de social kanalen draait het om zichtbaarheid. Ook daar kan je kiezen voor betaalde of onbetaalde zichtbaarheid. Hier gelden dezelfde regels als bij Google. Je weet van tevoren namelijk niet zeker of de mensen die jouw content zullen zien ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Online leadgeneratie via social kanalen is daarom iets riskanter. In veel gevallen is het slim om de bezoeker iets te bieden, waarop deze besluit om een stukje persoonlijke informatie prijs te geven. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper die je gratis weggeeft en waarvoor je een e-mailadres terugkrijgt, een informatief webinar waar je de kans krijgt om jouw product te pitchen of in sommige gevallen gewoonweg een super relevant aanbod.

    Denk aan social media als LinkedIn, Facebook, Instagram of TikTok.

    Kanaal 3 – Online platformen
    Denk bij online platformen aan Funda, Upwork, Amazon, Indeed of Catawiki. Er zijn online steeds meer platformen te vinden waar je kwalitatieve leads mee genereert. Via dit soort online platformen kom je al snel met een hele nieuwe doelgroep in aanraking. De ideale manier om een voet tussen de deur te krijgen met een beperkt assortiment. En bij sommige platformen bied je zelfs moeiteloos jouw volledige assortiment aan. Het eenvoudigst vind je platformen in jouw sector of branche door de zoektermen in Google in te typen die jouw doelgroep ook gebruikt.

    Starten met online leadgeneratie?

    Kanaal 4 – E-mailmarketing
    Om e-mailmarketing succesvol te maken is het belangrijk om een goede lijst met e-mailadressen op te bouwen. Een lijst van mensen die geïnteresseerd is in jouw producten of diensten. Stuur relevante en interessante e-mails die aansluiten bij de behoeften en interesses van jouw doelgroep. Met e-mailmarketing verleid je mensen met aanbiedingen om terug te komen naar jouw website of contact op te nemen.

    Kanaal 5 – Affiliate marketing
    Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij een bedrijf producten of diensten promoot via partners. Affiliates krijgen een commissie voor elke verkoop of andere gewenste actie die ze genereren via hun marketinginspanningen. Bij affiliate marketing is er meestal een affiliate netwerk dat verbindt tussen adverteerders en affiliates.

    Ook bij B2B online leadgeneratie is het belangrijk om een duidelijk beeld van de doelgroep te hebben. Veel bezoekers op je website lijkt misschien het hoogste streven, maar in feite heb je hier niets aan als het bezoekers zijn die niets met jouw dienst of product kunnen en dus nooit leads zullen worden. Met de kennis over je doelgroep in je achterhoofd zet je effectievere online campagnes op via de juiste kanalen en vul je jouw site met relevante SEO-content. Voeg hier nog een lead magneet aan toe, zoals een whitepaper, e-book of (online) seminar en je bent al een eind op weg met het online leads genereren! 

    Zij gingen je voor

    leadgeneratie referentie

    Hoe werkt het B2B?

    Wist je dat de aankoop van een product of dienst vrijwel altijd begint met een online zoekopdracht? Daarom is B2B online leadgeneratie zo belangrijk voor jouw bedrijf. Het begint allemaal met de bezoeker naar jouw website krijgen door een goede online leadgeneratie strategie en het eindigt met een warme lead of direct sale.

    Ook bij B2B online leadgeneratie is het belangrijk om een duidelijk beeld van de doelgroep te hebben. Veel bezoekers op jouw website lijkt misschien het ideaalplaatje, maar eigenlijk begint het daar pas. Met voldoende kennis over jouw doelgroep zet je effectievere online campagnes op via de juiste kanalen en vul je jouw site met relevante SEO-content. Voeg hier nog een zogenaamde lead-magneet aan toe, zoals een whitepaper, e-book of webinar en je bent al een eind op weg om online leads te genereren. Kortom, kom met relevante content om tot hoogwaardige leads te komen.

    Robert-Jan Burger

    Jouw head of growth
    06 20 69 46 53

    Logo Groeileaders Black

    Waarom GroeiLeaders?

    Uit welke stappen bestaat online leadgeneratie?

    We nemen de te zetten stappen hieronder met je door.

    Stap 1 – Analyse
    De meeste bedrijven hebben al een website. Start daarom met het analyseren van jouw website en doelgroep. Dit kan door een CRO-analyse (conversion rate optimization) om ervoor te zorgen dat jouw website beter gaat converteren.

    Daarnaast doe je zoekwoorden- en concurrentieonderzoek om te kijken waar jouw doelgroep naar op zoek is.

    Hier stem je vervolgens jouw website op af.

    Stap 2 – Website
    De basis van online marketing en leads genereren is jouw website. Hier wil je potentiële leads hebben nadat zij zoeken via Google of een advertentie zien. Door je website te optimaliseren zorg je ervoor dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Soms heb je hiervoor een volledig nieuwe website nodig.

    Stap 3 – SEO
    Door zoekmachineoptimalisatie wordt jouw bedrijf beter en sneller gevonden door de doelgroep. Doe dit met content op jouw website die op zo’n manier geschreven is dat mensen die zoeken naar jouw dienst of product ook daadwerkelijk op jouw site terechtkomen.

    Stap 4 – SEA
    Betaald adverteren in zoekmachines als Google zorgt ervoor dat je direct scoort op relevante zoektermen. Handig als je nog niet zo lang bezig bent of bij de introductie van nieuwe producten of diensten.

    Stap 5 – Social media
    Dit kanaal is op meerdere manieren inzetbaar voor online leadgeneratie. Denk bijvoorbeeld aan het binnenhalen van websitebezoekers via advertenties op Facebook, LinkedIn en Instagram of door het plaatsen van relevante posts. En bij een aantal van deze kanalen is het op het platform zelf ook al mogelijk om leads te genereren. Via zogenaamde lead formulieren. Zo heb je in principe niet eens een eigen website nodig om te starten.

    Stap 6 – E-mailmarketing
    E-mail is een efficiënt middel om je doelgroep specifieke en relevante informatie over je bedrijf of organisatie te sturen. Doseren is hierbij wel belangrijk en de nadruk ligt op relevantie.

    Vraag vrijblijvende GroeiScan aan

    Benieuwd hoe we jouw team kunnen helpen nog meer uit je sales te halen? Ontdek welke coachingstrajecten of trainingen passen bij jouw wensen.

    Welke tools helpen bij leads genereren?

    Er zijn allerlei tools waarmee je online leadgeneratie ondersteunt. Dit gaat met name om tools voor:

    1. Zoekmachinemarketing (bijvoorbeeld Google Ads, Ahrefs)
    2. Social media marketing (bijvoorbeeld Hootsuite, Buffer)
    3. E-mailmarketing (bijvoorbeeld Mailchimp, Constant Contact)
    4. Affiliate marketing (bijvoorbeeld Awin, Tradetracker)
    5. Analyse- en trackingtools (bijvoorbeeld Google Analytics, Hotjar)
    6. Leadgeneratieformulieren en landingspagina’s (bijvoorbeeld Unbounce, Leadpages)

    Kies voor de tools die bij jouw doelstellingen en budget passen. Sommige tools zijn specifiek gericht op bepaalde kanalen of activiteiten, terwijl andere tools een bredere reikwijdte hebben en meerdere aspecten van online marketing ondersteunen. Het is aan te raden om tools te gebruiken die eenvoudig te gebruiken zijn en die goed integreren met andere systemen die je misschien al gebruikt.

    Kijk op www.capterra.com om kennis te maken met een breed scala aan tools en deze met elkaar te vergelijken.

    Starten met online leadgeneratie?

    Hoe werk je samen met een leadgeneratie bedrijf?

    Leadgeneratie uitbesteden is een vak apart. Een vak dat GroeiLeaders volledig onder de knie heeft. Dankzij eigen kennis en de expertise van specialisten met wie wij samenwerken.

    Wil je jouw online leadgeneratie uitbesteden? GroeiLeaders zorgt dat jouw salesteam aan de slag gaat met relevante leads.

    GroeiLeaders adviseert je onafhankelijk over de beste strategie voor online leads genereren. Doordat we samenwerken met specialisten voor ieder kanaal op het gebied van online leadgeneratie.

    We helpen je om de juiste strategie voor jouw bedrijf in te richten en bieden de nodige ondersteuning ter optimalisatie van jouw campagnes.

    Daarnaast brengen wij ook offline mogelijkheden zoals telefonie ter sprake en denken we met je mee over conversie optimalisatie. Wij geloven namelijk dat online leadgeneratie pas werkt als de propositie conversiegericht geschreven is. Met het doel om van de lead een klant te maken.

    Ons vertrekpunt is een kennismakingsgesprek om daarmee vervolgens een korte analyse te maken. Vanuit daar stellen we concrete actiepunten op en bepalen we waar je de hulp van GroeiLeaders inzet. Misschien wil je jouw website optimaliseren of kun je ondersteuning gebruiken bij het kiezen van de juiste kanalen voor online leadgeneratie. Wil je een campagne opzetten die precies de juiste doelgroep weet te bereiken? Ook daar helpen wij je graag bij. 

    Bij GroeiLeaders is jouw online leadgeneratie in veilige handen en doen wij zowel B2C als B2B online leadgeneratie strategieën.

    Deze webpagina is geschreven door Robert-Jan Burger. De oprichter van GroeiLeaders.nl. Dit artikel is 22 december 2022 voor het laatste geüpdatet.

    De volgende bronnen zijn geraadpleegd bij de totstandkoming van deze webpagina: KvK, Wikipedia, Leadfeeder en Paddle.

    Heb je vragen over deze content? Neem dan direct contact met mij op via +31202091630 of stuur een e-mail naar info@groeileaders.nl.

    Go to Top