Skip to content Skip to footer

Sales ondersteuning

Ondersteuning op het gebied van sales kent meerdere voordelen, waarvan de belangrijkste is dat je na afloop van het traject een maximaal rendement uit je salesafdeling haalt. Door de interne organisatie te analyseren wordt duidelijk waar de valkuilen en mogelijkheden liggen. 

Contact opnemen

    Waarom sales ondersteuning?

    Worden er niet genoeg leads binnengehaald, zit het hem in de conversie of is er gewoonweg onvoldoende expertise binnen het huidige salesteam aanwezig? Met deze kennis op zak kan het probleem (of de problemen) gericht worden aangepakt, waardoor je salesafdeling er straks echt staat. Meer sales betekent meer inkomsten en meer Groei.

    Het voelt misschien als een grote stap om te kiezen voor sales ondersteuning, maar een blik van buiten biedt altijd nieuwe inzichten én nieuwe motivatie. In sommige gevallen zijn een paar kleine aanpassingen al voldoende om het salesteam te laten functioneren als een geoliede machine, zoals een training of het aantrekken van nieuwe medewerkers met een bepaalde expertise. In andere gevallen is een bredere aanpak nodig en wordt bijvoorbeeld de marketingafdeling in het verhaal betrokken of is er een uitgebreid coaching traject nodig. Welke vorm de ondersteuning op het gebied van sales ook krijgt, je hebt de zekerheid dat jouw bedrijf erdoor gaat Groeien. 

    Mogelijkheden sales ondersteuning

    Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van sales ondersteuning die, indien daar behoefte aan is, ook gecombineerd kunnen worden.

    • Strategische ondersteuning: denk bijvoorbeeld aan het analyseren van je commerciële propositie in de vorm van workshops, de boodschap voor de verschillende doelgroep(en) of het opstellen van een sales strategie om zoveel mogelijk klanten binnen te halen.
    • Operationele ondersteuning: hier vallen onder andere het (gedeeltelijk) outsourcen van sales, de leadgeneratie en het versterken van het salesteam onder.
    • Growth hacking ondersteuning: een opkomende vorm van ondersteuning waarbij groeikansen systematisch onderzocht worden door middel van het vergaren van data via experimenten.

    Welke vorm van ondersteuning past bij jouw bedrijf is afhankelijk van het probleem en jouw wensen. Eigenlijk is alles mogelijk. Zo kan GroeiLeaders je begeleiden bij het inrichten of aanpassen van het volledige salestraject, maar we kunnen ook onderdelen uit handen nemen of optimaliseren, zoals leadgeneratie of closing.

    Waaruit bestaat verkoopondersteuning?

    Verkoopondersteuning bestaat uit verschillende onderdelen:

    Hoe ziet sales ondersteuning voor jouw bedrijf eruit?

    We stipten het net al aan: hoe ondersteuning op het gebied van sales eruit ziet voor jouw bedrijf, is afhankelijk van jouw wensen en natuurlijk het probleem dat je ervaart.

    Om te bepalen welke vorm van ondersteuning op het gebied van sales er nodig is, gaan we eerst met elkaar in gesprek. Daarna gaat GroeiLeaders een analyse opstellen van hoe de sales op dit moment verlopen binnen de interne organisatie. We kijken hierbij naar de inrichting van het salesteam (zitten de juiste mensen op de juiste plek, is de benodigde expertise aanwezig, etc.), maar ook naar zaken als je propositie en je USP’s. We voeren gesprekken met stakeholders, van je eigen salesteam tot klanten, en we vergaren input over jouw markt. Al deze informatie verwerken we in een Groeiplan waarmee je direct aan de slag kunt.

    Het is vervolgens aan jou om te bepalen of je het plan zelf gaat implementeren, of dat je de ondersteuning van GroeiLeaders hierbij kunt gebruiken. 

    Zij gingen je voor

    Verschil sales en commerciële ondersteuning

    Sales en commerciële ondersteuning zijn twee begrippen die regelmatig door elkaar worden gebruikt en dan ook nauw aan elkaar verwant zijn. Sales ondersteuning richt zich op het salesproces, terwijl commerciële ondersteuning breder georiënteerd is en ook kijkt naar de commerciële propositie en hoe we deze het beste laten aansluiten op de wensen en behoefte van de klant. Daarnaast richt het zich op de doorvertaling hiervan in marketinguitingen om aan zoveel mogelijk leads te komen.

     

    GroeiLeaders richt zich in dit stuk van de marketing voornamelijk op performance marketing. Dit is een gebied binnen de marketing dat zich niet richt op de branding van een bedrijf maar meer op hoe de branding kan worden ingezet om zoveel mogelijk leads binnen te halen. De performance wordt dan ook altijd gemeten in termen aantallen leads, aantallen afspraken en de return on investment (ROI).

    Robert-Jan Burger

    Jouw head of growth
    06 20 69 46 53

    Logo Groeileaders Black

    Waarom GroeiLeaders?

    Sales ondersteuning met GroeiLeaders

    Heb je besloten om ondersteuning te zoeken op het gebied van sales? Dan ben je bij GroeiLeaders in goede handen! Wij hebben meer dan tien jaar ervaring op het gebied van sales en schakelen waar nodig specialisten met nog meer kennis in om jou te helpen aan maximale Groei. Wij hebben een hands-on aanpak en geven je een concreet stappenplan waarmee je direct aan de slag kunt. Nog een pluspunt: we laten je meteen zien waar je kansen liggen, want we vinden het zonde als je die laat liggen.

    Wat GroeiLeaders precies voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van sales ondersteuning? Dat hangt af van jouw wensen en de uitkomsten van onze analyse en loopt uiteen van het aantrekken van de juiste medewerkers tot het opzetten van een salesstrategie tot het optimaliseren van de leadgeneratie. Neem contact met ons op en dan bespreken we graag de mogelijkheden met je!

    Ondersteuning inschakelen voor jouw sales?

    Benieuwd hoe we jouw team kunnen helpen nog meer uit je sales te halen? Ontdek welke coachingstrajecten of trainingen passen bij jouw wensen.

    NAAR BOVEN