Een succesvolle salesafdeling opzetten, zo doe je dat!
Net zoals de motor het hart van een auto is, vormt de salesafdeling de kern van een bedrijf. Het salesteam genereert de inkomsten die de organisatie draaiende houden. Randvoorwaarde voor een succesvolle salesafdeling opzetten is de beschikbaarheid van de juiste middelen. Up-to-date hardware en de juiste tools, bijvoorbeeld. Maar ook motivatie en persoonlijke ontwikkeling.
Contact opnemen
- Duidelijke doelstellingen
- Speciaal gericht op jouw product of dienst
- Direct resultaat
Succesfactoren voor een salesafdeling opzetten
Het opzetten van een succesvol sales team vereist een doordachte aanpak, waarbij verschillende cruciale elementen samenkomen.
Een van die cruciale elementen is productkennis. Het is niet alleen van belang dat de verkopers vertrouwd zijn met de producten of diensten die ze aanbieden, maar ook dat ze begrijpen hoe deze aansluiten bij de behoeften van de markt. Zonder productmarktfit (of: product dat afgestemd is op de behoeften van de markt) is het moeilijk voor een sales-afdeling om oplossingen te bieden die daadwerkelijk waarde toevoegen voor de klant.
Een goed georganiseerd en gestroomlijnd verkoopproces of salesproces is een andere randvoorwaarde voor goed functionerende sales-teams. Het sales-proces begint bij leadgeneratie (het identificeren en aantrekken van potentiële klanten) en eindigt bij deal closing (het afronden van een verkoop).
Samen groeien!
Samen een salesafdeling opstellen betekent hulp inschakelen van specialisten die te allen tijden gemotiveerd blijven om jouw bedrijf vooruit te helpen. Een effectief en efficiënt sales team betekent meer klanten bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw product. Zo kun je kansen benutten en goede resultaten behalen. Samen zorgen we voor Groei!
Salesstrategie, salespitch en USPs
Belangrijke aspecten van het salesproces zijn antwoorden op de vragen hoe leads opgevolgd worden, welke salesstrategie er geldt en hoe het product of dienst aan de klant gepresenteerd wordt (de salespitch). Een goede pitch vertelt niet alleen verhaal, maar is ook afgestemd op de behoeften en wensen van de potentiële klant. Het is essentieel om haakjes (of triggergebeurtenissen zoals bedrijfsmissie en core values, relevante posts op social media of productlanceringen) te vinden waaraan je jouw verhaal kunt ophangen.
Het duidelijk naar voren laten komen van unieke verkoopargumenten (of USP’s) is eveneens cruciaal. Benadruk het onderscheidend vermogen van je product of dienst. Werkt de klant nu al met de concurrent? Waarover zijn ze minder tevreden? Laat merken dat jouw product hier juist in uitblinkt.
Doelen, verkoopvaardigheden en leiderschap
Doelen vormen de richtingwijzers voor het sales team. Het is van groot belang dat deze doelen helder zijn, zodat het team gericht ergens naar toe kan werken. Een gezamenlijk commitment om als team voor deze doelen te gaan, creëert een krachtige dynamiek.
Verkoopvaardigheden spelen een ook een doorslaggevende rol. Verkopers die kampen met spreekangst of die slecht luisteren, zullen moeilijk succesvol zijn. Aan de andere kant zal een verkoper met diepgaande productkennis, uitstekende communicatieve vaardigheden, empathie en overtuigingskracht aanzienlijk verder komen in het salesproces.
Leiderschap is tot slot ook belangrijk voor een verkoopteam. Een effectieve en inspirerende leider kan het team in de juiste richting sturen, doelen stellen en de motivatie hoog houden. Het aansturen van een sales-team vereist dus niet alleen kennis van verkoopprocessen, maar ook leiderschapskwaliteiten om het beste uit het team te halen.
Zij gingen je voor
Salesafdeling opzetten aan hand van Groeileaders-model
Het Groeileaders-model vormt een leidraad voor het opzetten van een effectieve salesafdeling. Het onderscheidt vier stappen: goal, tools, knowledge en ownership.
- Goal: is het doel helder? Zijn gestelde doelen duidelijk gedefinieerd, realistisch en bieden ze focus en coördinatie aan het sales-team?
- Tools: werken de juiste systemen op de goede manier? Is CRM bijvoorbeeld niet alleen een administratief proces, maar helpt het ook de sales-mensen hun werk te doen?
- Knowledge: is de juiste kennis aanwezig? Kan hierin getraind worden of zijn er nieuwe mensen nodig binnen de organisatie?
- Ownership: zitten de juiste poppetjes op de juiste plek? Zijn ze bereid om er alles aan te doen om doelstellingen te behalen?
Salesafdeling opzetten in 7 stappen
Een succesvolle salesafdeling vormt de cruciale bouwsteen voor een succesvol bedrijf. Het is de motor die klanten binnenhaalt en inkomsten genereert. De stappen om een effectief en efficiënt sales team op te zetten zijn:
- Salesstrategie opstellen: identificatie van onder meer de doelgroep, prijsstrategie, beschrijving van verkoop- en marketingprocessen en de verkoopdoelstellingen.
- Rollen onderscheiden: ieder verkoopteam wordt gevormd door mensen in verschillende rollen. Ga na wat iedere rol inhoudt en welke bijdrage iedere rol aan de organisatie levert.
- Juiste mensen werven: bedenk welke mensen al onderdeel uitmaken van je sales-team en welke vaardigheden er nog ontbreken in het team. Het inhuren van sales specialisten kan ook overwogen worden.
- Onboarden en trainen: een new hire moet ingewerkt worden en de juiste middelen aangereikt krijgen om te kunnen vlammen. De juiste training maakt hier onderdeel van uit. De training van medewerkers die al langer in dienst zijn is minstens zo belangrijk.
- Doelen stellen: maak duidelijk welke doelen jullie nastreven en hoe jullie deze doelen gaan realiseren. Betrek het team bij het identificeren van de doelen.
- Meten en monitoren: goede doelstellingen maken meten en monitoren mogelijk. Door indicatoren op te stellen kan de prestatie van de sales-afdeling gemeten worden en kunnen vorderingen gevolgd worden.
- Motiveren: niets frustrerender dan dagen of zelfs weken achter elkaar niets kunnen verkopen. Beloningen voor het sales team helpen hierbij. Dit kunnen prikkels als geld of extra vakantiedagen zijn, maar ook erkenning en waardering motiveren.
Salesafdeling opzetten met Groeileaders
Een bedrijf dat zich niet actief bezighoudt met het aantrekken van nieuwe klanten, kan niet anders dan teren op bestaande klanten en hopen op mond-tot-mondreclame. Een gemiste kans! Om je markt uit te breiden en te kunnen groeien is een goed functionered sales team nodig. Het samenstellen hiervan start met het opstellen van een sales-strategie en behelst ook het selecteren, onboarden, trainen en motiveren van verkoopspecialisten. Het inschakelen van GroeiLeaders kan je helpen bij het samenstellen van het perfecte verkoopteam.
Kiezen voor Groeileaders
Waarom zou je kiezen voor GroeiLeaders als je hulp nodig hebt bij je verkoopafdeling? Omdat wij het net even anders doen. Waar velen zich focussen op één specifiek gebied, gebeurt strategieontwikkeling en sales bij GroeiLeaders op alle manieren. Het is maar net waar jouw organisatie behoefte aan heeft.
Een andere reden om voor GroeiLeaders te kiezen, is onze flexibiliteit met betrekking tot de vorm van de samenwerking. GroeiLeaders streeft naar de ideale samenwerking, zodat we het jou zo makkelijk mogelijk maken. We hebben bakken met ervaring en specialistische kennis in huis. Verder vinden we een persoonlijke aanpak belangrijk, want iedere organisatie en ieder salesvraagstuk is anders. Je kunt er bovendien op vertrouwen dat GroeiLeaders altijd de juiste oplossing voor jouw probleem vindt. En je kunt zonder zorgen jouw leads aan ons toevertrouwen, want wij maken geen gebruik van manipulatieve verkooptrucjes.
Ook geldt dat GroeiLeaders onafhankelijk is en jou dus objectief van het beste advies kan voorzien. Daarbij verkoopt GroeiLeaders niet haar eigen product. GroeiLeaders gaat met alle specialisten in gesprek over de mogelijkheden voor jouw bedrijf en aan de hand daarvan wordt de strategie gekozen die het beste bij jou past. Objectiviteit en toepasbaarheid, dus.
- Flexibel
- Betrouwbaar
- Specialistisch & ervaren
- Persoonlijke aanpak