Skip to content Skip to footer

Zo haal je het meeste uit pop-ups 

Sourcing van de juiste profielen

Behoorlijk irritant zijn ze soms: schreeuwende en bewegende pop-ups. Soms zijn ze zo opdringerig dat je het liefst een website direct weer verlaat. Toch kunnen pop-ups heel effectief zijn bij het genereren van leads. Wat zijn de voor- en nadelen van pop-ups? En hoe kun je het gebruik ervan optimaliseren en de gewenste resultaten behalen? Pop-ups goed toepassen: zo doe je dat!

Wat zijn pop-ups?

Een pop-up is een venster dat plotseling op je scherm verschijnt als je een website bezoekt of een actie uitvoert. Soms ontvang je er meerderen achter elkaar. Ze bevatten een formulier om in te vullen of stimuleren je om een abonnement op een nieuwsbrief te nemen of om telefonisch contact op te nemen met het bedrijf. Het doel van een pop-up kan ook het benadrukken van een aanbieding of het informeren over een nieuw product zijn.

Pop-ups zijn bedoeld om de aandacht van de gebruiker te trekken en worden ingezet om de gebruiker een actie te laten ondernemen. Pop-ups hebben verschillende formaten. Soms zijn het kleine schermpjes, soms bedekken ze de volledige inhoud van een website.

Waarom pop-ups gebruiken?

Pop-ups geven goede resultaten tegen lage kosten en vormen een effectieve manier om leads te genereren. Maar ze moeten wel op een strategische manier gebruikt worden en mogen niet te opdringerig zijn. Relevante en nuttige pop-ups die gebruikers helpen bij hun aankoopbeslissing kunnen resulteren in waardevolle leads voor je bedrijf.

Pop-ups hebben een groot praktisch nut. Een belangrijk voordeel van het gebruik van pop-ups is het verzamelen van informatie omtrent de gebruikers die je website bezoeken, zodat zij aan je marketing funnel kunnen worden toegevoegd en je meer kan verkopen. Pop-ups maken ook een belangrijk deel uit van je inbound marketingactiviteiten, die zich richten op het aantrekken van potentiële klanten door waardevolle inhoud te bieden.

Ook kunnen pop-ups worden ingezet voor promotiedoeleinden, zoals het uitdragen van nieuwe producten of diensten of het aanbieden van kortingen. Dit kan helpen bij het verhogen van de verkopen en het aantrekken van nieuwe klanten.

Zo gebruik je pop-ups niet

Pop-ups goed toepassen is nog niet zo heel eenvoudig. Ze moeten op juiste manier gebruikt worden om effectief te kunnen zijn. Een te irritante pop-up zorgt er misschien voor dat een gebruiker de website verlaat en er niet naar terug keert. Je verliest op deze manier niet alleen een (potentiële) klant, maar een hoog bouncepercentage (het getal dat laat zien hoeveel bezoekers een website verlaten na het bekijken van slechts één pagina) tast ook de positie van je website in de zoekmachineresultaten aan. Als veel bezoekers je website slechts kort bezoeken, wordt je positionering aangetast.

Valkuilen bij het gebruik van pop-ups zijn:

  • Sommige pop-ups tools vertragen het laden van pagina’s. Dit tast de SEO van je pagina aan en vraagt het nodige geduld van je bezoekers.
  • Een pop-up die lange teksten bevat en een complexe boodschap overbrengt schiet z’n doel voorbij. Niet doen dus!
  • Het gebruik van te veel pop-ups leidt af en zorgt ervoor dat bezoekers zich niet kunnen concentreren op de werkelijke boodschap van je website. Daarbij raakt een bezoeker geïrriteerd als hij of zij steeds een venster moet sluiten.
  • Een verkeerd getimede pop-up is niet effectief. Een pop-up moet niet te vroeg, noch te laat verschijnen.
  • Het blijven tonen van dezelfde pop-ups werkt frustratie op bij je bezoekers. Stel de pop-ups dus zodanig in dat ze niet te vaak aan een en dezelfde gebruiker getoond worden.

Zo gebruik je pop-ups wel

Strategisch gebruikte pop-ups vormen een goede manier om leads te genereren. Belangrijke aandachtspunten bij pop-ups goed toepassen zijn:

  • Maak het visueel aantrekkelijk. Zorg voor een mooi uitziende pop-up die past bij de stijl van je website en die een beknopte en duidelijke boodschap heeft. Gebruik een mooie afbeelding die in het oog springt en aanmoedigt actie te ondernemen.
  • Communiceer een aantrekkelijke boodschap. Een interessante actie of een waardevol aanbod zoals een gratis e-book of kortingscode trekt meer gebruikers over de streep om hun gegevens achter te laten.
  • Toon de pop-up niet direct na het openen van je website, maar geef de gebruiker even de tijd om de inhoud van je website te bekijken.
  • Houd het simpel. Niemand heeft zin om een lap tekst te lezen of vele velden in te moeten vullen. Gebruik een duidelijke call-to-action zodat iedereen weet wat er gebeuren moet om van je aanbieding te profiteren. 
  • Zorg ervoor dat je pop-up een duidelijke knop heeft waarmee hij gesloten kan worden. Meestal zit de afsluitknop in de rechter bovenhoek.
  • Test en optimaliseer: experimenteer met verschillende berichten, timing en lay-out om te zien wat het beste werkt voor jouw gebruikers. Door te blijven optimaliseren, worden pop-ups steeds effectiever.

Wanneer pop-ups op een goed doordachte manier ingezet worden, kunnen ze beslist bijdragen aan het aantrekken van nieuwe leads en klanten en het verhogen van conversies. Goede pop-ups ondersteunen de ontwikkeling van je bedrijf, zolang je rekening houdt met de gebruiker van je website. Bied je gebruiker iets aan waar hij of zij echt wat aan heeft en de resultaten van je pop-ups zullen je verbazen!

Lees hier verder over pop-ups. Hulp nodig bij het toepassen van effectieve pop-ups of het integreren van pop-ups met je andere marketingactiviteiten? Neem contact met ons op.

Vraag vrijblijvende GroeiScan aan

Go to Top